دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی به اصطلاح استفاده از ابزارهای دیجیتالی و موجود در اینترنت جهت بازاریابی می باشد. این نوع از بازاریابی تا حد زیادی متکی به شبکه اینترنت می باشد و عنوان دیجیتال مارکتینگ را از آن خود کرده است. یک نکته را که حتما باید در نظر داشته باشید شرکت شما هر چقدر که بزرگ یا کوچک باشد، به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد، از این رو بسیاری از شرکت ها برای بازاریابی دیجیتال خود یک برنامه بازاریابی دیجیتال منحصر به فرد دارند.

برای بازاریابی دیجیتال داشتن وب سایت الزامی است؟
اساسی ترین سوالی که مطرح می شود اینکه دیجیتال مارکتینگ مخصوص چه نوع کسب و کاری است و اینکه برای فعالیت در این زمینه داشتن وب سایت یک پیش نیاز است؟
دیجیتال مارکتینگ فقط محدود به کسب و کارهای آنلاین نمی شود. خیلی از دوستان فکر می کنند بازاریابی دیجیتالی فقط برای کسب و کارهایی است که دارای یک وب سایت هستند. در صورتی که به هیچ وجه این طور نیست. خیلی از کسب و کارهای سنتی هم هستند که از طریق تبلیغات دیجیتال سعی دارند تا خدمات خود را به مشتریان احتمالی خود معرفی کنند.
در دیجیتال مارکتینگ سعی می شود با استفاده از ابزارهایی نظیر وب سایت، شبکه های اجتماعی، ایمیل و … بیشترین بازدهی را از بازاریابی کسب کنیم. در حقیقت هدف اصلی دیجیتال مارکتینگ فروش بیشتر و داشتن مخاطبان هدف کسترده تر می باشد. در بازاریابی سنتی هیچ گاه نمی توان طیف گسترده ای از مخاطبین را با این ابعاد به دست آورد.

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
موارد زیر، نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند:

• بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]

• بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)

• بازاریابی محتوا (Content Marketing)

• بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

• بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

• استراتژی محتوا (Content Strategy)

• تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)

• اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

• تبلیغات بنری (Banner Advertising)

• ایمیل مارکتینگ

• بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)

• تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)

• بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

• تولید محتوا

• بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)

یک بازاریاب حرفه ای میداند با چه ترکیبی از ابزار ها و تاکتیک ها ، به هدف مورد نظر شرکت دست یابد. در زیر نمونه هایی از ابزار ها و تاکتیک های پرکاربرد که برای اجرای دیجیتال مارکتینگ در اختیار دارید می پردازیم.

۱- بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو(SEO)

اغلب مردم هنگامی که میخواهند محصولی را خریداری کنند، تصمیم گیری خود را با جستجوی انلاین شروع میکنند که این امر یک فرصت طلایی برای بازاریابان فراهم میکند. زیرا اگر آن‌ها بتوانند نام برند خود را در صدر صفحات نتایج جستجو نمایش دهند، وب‌سایت آن‌ها ترافیک ارگانیک (یا رایگان) بیشتری به دست می‌آورد و درنتیجه مشتریان بالقوه‌ی بیشتری را جذب می‌کنند.

وب سایت ها به طور تصادفی، در صفحه ی نتایج موتورهای جستجو قرار نمیگیرد. این پروسه بهینه سازی موتور های جستجو را سئو می نامند که یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال است. مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود. چون با توجه به نیازش شما را انتخاب می کند.

در این روش با بهینه سازی داخلی و خارجی سایت که شامل بهینه سازی قالب سایت، سرعت سایت، مسائل تکنیکی و تولید محتوای سئو شده و توزیع آن می شود، سایت خود را برای موتورهای جست و جو بهینه می کنید تا وب سایت شما زودتر از رقبایتان در معرض دید مخاطبانتان قرار بگیرد.

۲-بازاریابی محتوا
محتوا یکی از مهم ترین فاکتور های رتبه بندی گوگل محسوب میشود، به همین دلیل بازاریابان دیجیتال سرمایه گذاری و فعالیت بسیار زیادی در این حوزه دارند. به عبارتی دیگر بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوای با کیفیت در وبلاگ است که برای مشتریان بازار هدف تولید ارزش میکند. زمانی که این افراد اصطلاحی مرتبط با صنعت شما جستجو میکنند، به مقاله شما میرسند و اطلاعات بیشتری از صنعت شما بدست می آورند.
در واقع محتوای شما مانند قلابی عمل می کند که محتوای آموزشی نیاز مخاطب را به صورت رایگان برطرف کرده و به شما اعتماد میکند و خواهان محصولات و خدمات پولی شما می شود. بازاریابی محتوا زیر مجموعه ای از بازاریابی درونگرا است که دیگر نیازی نیست به دنبال مشتری بگردید و آن را قانع کنید که از محصولات شما استفاده کنند. بلکه مشتری با میل خودش به سمت شما آمده و محصولات شما را خواهان می شود.

۳-بازاریابی شبکه های اجتماعی
همان طور که می دانید کاربران با در اختیار داشتن گوشی های هوشمند وقت زیادی را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند بهمین دلیل از قدرتمندترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی می باشند. این روش با حضور مداوم شرکت ها در شبکه های اجتماعی ضمن افزایش آگاهی مشتریان از برند، در افزایش فروش شرکت تاثیر دارد. یکی از مهمترین کارکردهای بازاریابی شبکه های اجتماعی ارتباط با مشتریان، شنیدن صدای آنها، نظرات و پیشنهادات آنها می باشد که به ارتقای محصول و خدمات شما منجر می شود.
کسب و کارهایی هستند که حتی بدون داشتن وب سایت از طریق شبکه های اجتماعی محصولات و خدمات خود را تبلیغ می کنند و فروش بالایی از این راه دارند.

۴-بازاریابی ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)
بازاریابی ایمیلی یک روش فوق العاده برای رابطه سازی است. شما بوسیله ایمیل می توانید مشتری های خود را به مشتری وفادار تبدیل کنید و دوباره آنها را به سایت و خرید مجدد ترغیب کنید. ایمیل روشی است که هیچ شبکه اجتماعی قابلیت جایگزین شدن با آن را ندارد بدلیل اینکه هر شبکه اجتماعی روزی کمرنگ می شود ولی ایمیل همیشه در دسترس است. بازاریابی ایمیلی را با هر بودجه ای می توانید شروع کنید.
هنگامی که مشتریان وارد سایت شما می شوند و ایمیل شان را در اختیار شما قرار می دهند در واقع علاقه مندی خود را به سایت اعلام می دارند و حتی با ترک سایت با داشتن ایمیل می توانید آنها را به سایت خود برگردانید. نکته مهمی که در بازاریابی ایمیلی باید رعایت شود این است که نباید هرگز مزاحم حریم شخصی افراد بشوید و بصورت ناخواسته هر روز به بهانه های مختلف به آنها ایمیل ارسال کنید. سعی کنید ایمیلها در بازه های زمانی مشخص شده و بصورت هدفمند فقط برای کاربرهایی که خودشان تمایلشان را برای دریافت ایمیل های شما اعلام کرده اند و در خبرنامه سایت عضو شده اند بفرستید و همچنین قابلیت انصراف از خبرنامه را در انتهای آن قرار بدهید.

۵-بازاریابی ویدیویی (ویدئو مارکتینگ)
ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد. یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند. زمانی که شما بتوانید ویدئوی تاثیر گذار تبلیغاتی بسازید مطمئن باشید خیلی راحت می توانید مخاطبان زیادی را به کسب و کارتان علاقه مند کنید.
جالب است بدانید پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۱۹، بیش از ۸۰% فضای ترافیکی اینترنت به ویدیو‌ها اختصاص داده می‌شود. البته با توجه محبوبیت زیادی که ویدیوها در بین افراد پیدا کرده‌اند، این پیش بینی چندان هم دست نیافتی نخواهد بود؛ نتایج یک تحقیق که بر روی خریداران چندین فروشگاه اینترنتی معتبر انجام شد، نشان می‌دهد آموزش یا تبلیغات ویدیویی ۹۰% در تصمیم‌گیری آن‌ها برای خرید تاثیر داشته است.

۶.تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)
تبلیغات اینترنتی انواع گوناگونی دارد. از جمله تبلیغ در گوگل، تبلیغ کلیکی و رپورتاژ آگهی می باشد.
تبلیغ در گوگل از جمله اثربخش ترین روش های تبلیغات اینترنتی می باشد که هر سایتی به سرعت رتبه یک گوگل شود و بازخورد قابل توجهی را دریافت کند. این روش مناسب افرادی ست که مشکلی بابت هزینه تبلیغاتی ندارند و به دنبال بازخوردی خیلی سریع هستند.
تبلیغات کلیکی از دیگر نمونه های تبلیغات اینترنتی هستند. سایت هایی مانند صباویژن و ای انتورک از جمله سایت های ارائه دهنده خدمات تبلیغ کلیکی هستند. این تبلیغات به صورت هوشمند مشخص می شود که چه زمانی و در چه مکانی تبلیغات شما را به کاربر نمایش دهد. تبلیغات کلیکی محدود به وب سایت های بزرگ نمی شودند و حتی شما می توانید تبلیغات خود را در اپلیکیشن های مختلف نیز به نمایش در آورید.
رپرتاژ آگهی یکی از محبوب ترین روش های تبلیغات اینترنتی می باشد. رپورتاژ آگهی مزایای مختلفی برای سایت و کسب و کار شما دارد. از جمله این مزایا بک لینک های با کیفیت و دائمی، ترافیک بیشتر برای سایت و کمک به برندسازی شما می باشد. رپورتاژ آگهی به سئو سایت شما کمک بسیار زیادی می کند.